Min yoga
Jeg har min yogautdannelse fra Yogalærerskolen i Norge, en samlingsbasert utdannelse som strekker seg over 3 1/2 år med tilsammen 20 samlinger (2000 timer)
Yoga lærerne mine, Peo og Parvati, har lært yoga i Danmark og Sverige i en tradisjon etter Swami Satyananda fra Bihar i India. De har røtter i en muntlig overlevering fra lærer til elev, og har utviklet yogaen gjennom egen praksis og en levende videreføring gjennom undervisning og utdanning av yogalærere siden 70 tallet
Med dette som et solid utgangspunkt underviser jeg i klassisk yoga/hatha yoga/ satyananda yoga...en yoga som består av fysiske øvelser, pusteøvelser,avspenning og meditasjon.
Jeg lar meg også inspirere av andre nærliggende tradisjoner, kurs jeg går,bøker jeg leser,mennesker jeg møter og tilbakemeldinger fra kursdeltagere. Slik samler jeg med meg elementer jeg finner relevante og virkningsfulle inn i min egen praksis og etterhvert videre i undervisningen.
YOGALÆRERSKOLEN I NORGE (www.yogaprosess.com)
Utdannelsens målsetninger
En fullverdig kompetanse til å undervise andre mennesker i fysisk yoga, pusteøvelser, renselsesprosesser, holdninger og låser, konsentrasjon, avspenning og enkel meditasjon.
Egenerfaring med yoga – hva gjør det med ens opplevelse av hverdagen å drive regelmessig og i perioder intensivt med yoga.
En omfattende bakgrunnsviten om yoga: historisk, kulturelt, vitenskapelig mm og kunnskap om tilgrensende metoder.
En bevisst holdning til pedagogiske og etiske spørsmål. Utdannelsen sikter mot å gjøre studenten i stand til å formidle hele opplevelsen av yoga til andre. En utviklet oppmerksomhet og følsomhet er noen av redskapene.
Personlig utvikling: Undervisning i yoga og meditasjon krever at man har arbeidet med og fortsetter å arbeide med å utvikle sin egen personlighet.
Utvikle evnen til å kunne formulere seg i forhold til instruksjoner, erfaringer, perspektiver og spørsmål.
Utvikle evnen til å kunne forholde seg til en gruppeprosess – under utdannelsen og senere i forhold til grupper man leder som yogalærer.
Utdannelsens emner
Undervisningspedagogikk.
Undervisningstrening og feedback – både i arbeidsgrupper og i hovedgruppen.
Undervisningspraksis
Yoga
Egen praksis med yoga og meditasjon: fysiske yogaøvelser, renselsesprosesser, pusteøvelser, holdninger og låser, avspenning, konsentrasjon og meditasjon.
Innlæring av Kriya Yoga.
Gjennomgåelse av den mest hensiktsmessige utførelsen av yogaens metoder og deres virkninger.
Kultur og historie
Den dypere forståelsen av perspektivene med yogaens forskjellige deler, herunder forståelsen som den er formulert i noen av yogaens kildeskrifter.
Yogaens begrepsapparat.
Orientering om andre typer avspenningsteknikker og beslektede meditasjonstradisjoner.
Yogaens eldre og nyere historie.
Anatomi
Anatomi og fysiologi; skjelettet, muskulatur, fordøyelse, pust, blodsirkulasjon, nervesystemet og det endokrine systemet.
Noe psykofysiologi i forbindelse med avspenning og meditasjon.
Jeg har min yogautdannelse fra Yogalærerskolen i Norge, en samlingsbasert utdannelse som strekker seg over 3 1/2 år med tilsammen 20 samlinger (2000 timer)
Yoga lærerne mine, Peo og Parvati, har lært yoga i Danmark og Sverige i en tradisjon etter Swami Satyananda fra Bihar i India. De har røtter i en muntlig overlevering fra lærer til elev, og har utviklet yogaen gjennom egen praksis og en levende videreføring gjennom undervisning og utdanning av yogalærere siden 70 tallet
Med dette som et solid utgangspunkt underviser jeg i klassisk yoga/hatha yoga/ satyananda yoga...en yoga som består av fysiske øvelser, pusteøvelser,avspenning og meditasjon.
Jeg lar meg også inspirere av andre nærliggende tradisjoner, kurs jeg går,bøker jeg leser,mennesker jeg møter og tilbakemeldinger fra kursdeltagere. Slik samler jeg med meg elementer jeg finner relevante og virkningsfulle inn i min egen praksis og etterhvert videre i undervisningen.
YOGALÆRERSKOLEN I NORGE (www.yogaprosess.com)
Utdannelsens målsetninger
En fullverdig kompetanse til å undervise andre mennesker i fysisk yoga, pusteøvelser, renselsesprosesser, holdninger og låser, konsentrasjon, avspenning og enkel meditasjon.
Egenerfaring med yoga – hva gjør det med ens opplevelse av hverdagen å drive regelmessig og i perioder intensivt med yoga.
En omfattende bakgrunnsviten om yoga: historisk, kulturelt, vitenskapelig mm og kunnskap om tilgrensende metoder.
En bevisst holdning til pedagogiske og etiske spørsmål. Utdannelsen sikter mot å gjøre studenten i stand til å formidle hele opplevelsen av yoga til andre. En utviklet oppmerksomhet og følsomhet er noen av redskapene.
Personlig utvikling: Undervisning i yoga og meditasjon krever at man har arbeidet med og fortsetter å arbeide med å utvikle sin egen personlighet.
Utvikle evnen til å kunne formulere seg i forhold til instruksjoner, erfaringer, perspektiver og spørsmål.
Utvikle evnen til å kunne forholde seg til en gruppeprosess – under utdannelsen og senere i forhold til grupper man leder som yogalærer.
Utdannelsens emner
Undervisningspedagogikk.
Undervisningstrening og feedback – både i arbeidsgrupper og i hovedgruppen.
Undervisningspraksis
Yoga
Egen praksis med yoga og meditasjon: fysiske yogaøvelser, renselsesprosesser, pusteøvelser, holdninger og låser, avspenning, konsentrasjon og meditasjon.
Innlæring av Kriya Yoga.
Gjennomgåelse av den mest hensiktsmessige utførelsen av yogaens metoder og deres virkninger.
Kultur og historie
Den dypere forståelsen av perspektivene med yogaens forskjellige deler, herunder forståelsen som den er formulert i noen av yogaens kildeskrifter.
Yogaens begrepsapparat.
Orientering om andre typer avspenningsteknikker og beslektede meditasjonstradisjoner.
Yogaens eldre og nyere historie.
Anatomi
Anatomi og fysiologi; skjelettet, muskulatur, fordøyelse, pust, blodsirkulasjon, nervesystemet og det endokrine systemet.
Noe psykofysiologi i forbindelse med avspenning og meditasjon.